Fit en ‘in shape’ voor de vakantie

Als de vakantie geboekt hebt, en je de badkleding uit de mottenballen hebt gehaald merk je dat er in de wintermaanden weer een aantal kilo’s aan buikvet is bijgekomen. Net als beren in winterslaap gaan en katten dikker worden in de winter zal jouw lichaam ook vet vast houden tijdens de koude periode. Helaas is het lastig deze overtollige kilo’s snel en doeltreffend te verliezen. Wacht niet langer en ga snel afvallen met deze tips:

Reset jouw lichaam

Na de winterperiode is het goed jouw lichaam even een reset te geven. Tijdens koude dagen eet je niet altijd de meest gezonde producten. Met detoxen kun je gifstoffen in jouw lichaam in één week tijd afvoeren. Zo ga je te werk:

  • Bouw vaste voeding af in enkele dagen
  • Blijf altijd genoeg drinken, veel water
  • Zorg voor de nodige vitamines en vezels door smoothies te drinken op basis van verse groente
  • Begin met low impact cardio training, jouw lichaam krijgt te weinig calorieën binnen voor intensieve training
  • Ontgift je lichaam door niet te roken, alcohol te drinken of bewerkte voeding te eten
  • Ga een keer naar de sauna om te relaxen en via de huid gif af te scheiden, een modderkuur doet wonderen!
  • Neem voedingssupplementen die gif afvoeren op basis van natuurlijke producten, als het etiket niet duidelijk is niet innemen.

Begin met een eiwitdieet

Na de detox week ben je niet alleen al enkele kilo’s lichter, je bent ook van een aantal verslavingen af. Met name suiker, die moet je tijdens detoxen echt vermijden, en na een week is de behoefte aan suiker uit jouw systeem. Begin dan met eiwitrijke voeding en eet zeer beperkt koolhydraten. De voordelen van een eiwitrijk dieet zijn:

  • Minder honger omdat eiwitten langer een verzadigd gevoel geven
  • Minder insuline pieken omdat bouwstoffen langer worden opgenomen in het bloed
  • Een beter herstel van spierweefsel
  • Door meer eiwitten op het menu te zetten hoef je minder koolhydraten te eten

Je vindt eiwitten volop in zuivelproducten, vlees, vis, (soja)bonen, peulvruchten en noten.

Maak je lichaam fit met HIIT

HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Dat zijn sessies van kort maar hevig trainen, even rusten en daarna weer intensief trainen. Je zoekt de grenzen van jouw kunnen op. Let wel; ga nooit over die grenzen heen. Je moet aanvoelen waar de grens ligt. Een groot voordeel van een HIIT programma is de tijdsbesparing. Je kunt in een fractie van de tijd een maximaal rendement behalen. Je hoeft er niet voor naar de fitness, thuis kun je met een Kettlebell ook uitstekende resultaten bereiken. Je zult sneller afvallen en strakkere spieren trainen. In combinatie met een eiwitdieet zullen de spieren ook sneller herstellen.

Train voor strakke spieren, niet voor grote spieren

Als je strak en fit wilt worden hoef je niet te trainen op spiermassa. Dat maakt je niet alleen zwaarder, je gaat er ook groter uitzien. Als je specifiek werkt aan een gespierd lichaam is dat geen probleem, maar als je liever een strakke en slanke bikini body traint zonder buikvet kun je beter kiezen voor meer herhalingen met minder gewicht. Let er ook op dat sommige spiergroepen je dikker laten lijken als je op de verkeerde manier traint. Spiertraining als “toning”, dus het vormen van je lichaam, vereist een basiskennis van de spiergroepen, laat jezelf vooraf goed informeren.

Om snel fit ‘in shape’ te geraken voor de vakantieperiode werk je volgens dit schema:

 

Stap 1: Detoxen om je lichaam te zuiveren van gifstoffen en je mind en body te resetten

Stap 2: Na de Detox meteen naar een eiwitdieet gaan met minder koolhydraten

Stap 3: Start met regelmatige training, bij voorkeur een HIIT programma

Als je deze drie stappen volgt heb jij binnen no-time een superstrak en fit lichaam!