Detox of dieet? Snel afvallen vergeleken!

Als je wilt afvallen kan het ingewikkeld zijn om de juiste methode te kiezen. Er zijn veel diëten met elk hun eigen positieve en negatieve eigenschappen. Is het verstandig een detox dieet te volgen in plaats van een normaal dieet? Laten we de verschillende methodes eens op een rijtje zetten zodat afvallen dit keer wél een succes gaat worden, en niet weer een teleurstelling.

Detox dieet

Een detox dieet of detox kuur is een kortstondige fase van meestal een week waarin je het lichaam zuivert van gifstoffen. Je zult in deze week wellicht een aantal kilo’s afvallen maar het is geen traditioneel dieet om gewicht te verliezen. Het is juist een manier om je lichaam te “resetten”, daarna kun je een ander dieet volgen om echt gewicht te verliezen. Het is overigens wel mogelijk dat je meerdere kilo’s zult afvallen tijdens de detox periode maar dat is niet alleen maar blijvend gewichtsverlies. Je voert een detox dieet pakweg elk half jaar uit, vaker is niet nodig en ook niet aan te raden.

Koolhydraat arm dieet

Bij dit dieet eet je zo min mogelijk koolhydraat rijke voedingsmiddelen zoals brood, aardappelen, pasta en rijstproducten. Koolhydraten zijn suikers die snel wordt omgezet naar energie in jouw lichaam. Als je deze niet meteen kunt verbranden zul je het opslaan als vet. Met een koolhydraat arm dieet kun je snel buikvet verbranden en die kilo’s ook blijvend verliezen. Het koolhydraatarm dieet is gezond, je kunt tot wel 3 kilo per week afvallen! Ga wel uit van je uitgangsgewicht. Als je veel overgewicht hebt zul je sneller afvallen dan wanneer je slechts enkele kilo’s overgewicht hebt.

Eiwitdieet

Snel afvallen begint met het eiwitdieet! Bij een eiwit rijk dieet zul je veel voedingsmiddelen met proteïnen tot je nemen. Deze eiwitten worden veel langzamer omgezet dan bij koolhydraten het geval is. Dit is goed voor de stofwisseling en voor je spieren. Eiwitten komen veel voor in zuivelproducten, vlees, vis, noten en uiteraard eieren. Een koolhydraat arm dieet kan tegelijkertijd een eiwit rijk dieet zijn, je vervangt een aantal producten met veel koolhydraten met producten die juist veel eiwitten bevatten. Je zult met eiwit rijke voeding langer een voldaan gevoel hebben, je hebt minder snel weer trek.

Paleo dieet

Bij dit dieet eet je alleen onbewerkte producten zoals die vroeger ook bestonden. Er staan veel groenten, fruit en noten op het menu. Afhankelijk van de Paleo stroming kun je ook vlees en vis eten. Er wordt zo min mogelijk van het voedsel verhit maar het is wel toegestaan vanwege bacteriën en andere schadelijke stoffen die door verhitting verdwijnen. Het uitgangspunt is dat ons lichaam vrijwel gelijk is aan de mensen uit de oertijd, en dat je alleen de producten kiest die toen ook beschikbaar waren.

Raw Food dieet

De naam zegt het eigenlijk al, in dit dieet eet je alleen producten die niet verhit worden. Daar vallen dus veel groenten en fruit onder. Koolhydraat rijke producten als aardappelen, brood, rijst en pasta vallen daarmee al automatisch af. Je moet wel rekening houden met bacteriën en de producten goed reinigen voor gebruik.

Snel Afvallen: Ontwikkeld door diëtisten

Er zijn veel verschillende diëten, de meeste vallen onder de categorieën die hierboven zijn beschreven en hebben vaak veel overeenkomsten. Diëtisten nemen meestal een specifiek uitgangspunt en ontwikkelen daar een dieet omheen. Dat geeft houvast en kan je helpen structuur aan te brengen aan jouw eetpatroon. Er zijn enkele duidelijke overeenkomsten die vrijwel altijd terugkomen:

 

  • Koolhydraat arm dieet: In veruit de meeste diëten worden koolhydraten zo veel mogelijk vermeden. Koolhydraten zijn snelle suikers die we steeds minder nodig hebben in ons dagelijks leven en omgezet worden naar vet.
  • Eiwitrijk dieet: Proteïnen verbranden heel langzaam en brengen de stofwisseling op gang. Ze zijn vaak aanwezig in koolhydraat rijke producten dus je moet uitwijken naar noten, zuivel, vlees, vis en uiteraard eieren. Deze diëten passen vaak niet zo goed in een vegetarisch of veganistisch dieet. Dan heb je al snel supplementen nodig om die ontbrekende stoffen aan te vullen.
  • Veel groente: Naast vitamines en mineralen bevatten groente ook veel water. Vocht is heel belangrijk voor het lichaam, het geeft je een verzadigd gevoel en zuivert je lichaam.
  • Niet of kort verhitten: Je kunt veel producten rauw eten mits ze schoon zijn. Verder kun je veel producten snel verhitten door ze bijvoorbeeld kort te roerbakken. Let op bij mensen die gevoeliger zijn voor bacteriën zoals senioren en kleine kinderen.

 

De sleutel tot gezond afvallen is vaak bewustzijn. Denk na over je voeding, wees selectief en ga op zoek naar gezonde recepten en gezonde snacks. Eten moet uiteindelijk leuk en lekker blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *