Buikspieroefening – Buikvet verbranden in 7 dagen!

Ken jouw buikspieren

Als je bezig bent met buikspieroefeningen, en je werkt met een buikspieroefeningen schema dat aangepast is op jouw lichaam ben je al goed op weg. Maar weet je ook precies wat deze oefeningen doen met jouw buikspieren, welke spieren er zijn en waar ze zitten? In dit artikel nemen we een kijkje onder de huid, zodat jouw fitness oefeningen verder geoptimaliseerd kunnen worden.

Buikspieren

Buikspieren omsluiten de buik en liggen tussen het bekken en de borstkas. Dankzij buikspieren is het mogelijk jouw romp te draaien en te bukken. Je gebruikt ze ook om de druk in je buik te verhogen bij lichaamsfuncties als ademhaling, niezen (gezondheid!) en hoesten. Zelfs bij de kleine en grote boodschappen op het toilet zijn buikspieren onmisbaar. Dat geeft wel aan dat buikspieren trainen niet alleen goed is voor dat aantrekkelijke wasbordje, ze voeren ook belangrijke functies uit, de hele dag door.

Buikspieren worden verdeeld in drie hoofdgroepen met ieder hun eigen onderverdeling.

voorste of buitenste buikspieren

Hier bevinden zich de rechte buikspier (musculus rectus abdominis) en de piramidevormige spier (musculus pyramidalis).

De rechte buikspier dient voor het vooroverbuigen van de romp. De spier loopt van het borstbeen via het kraakbeen van de onderste ribben naar het schaambeen en de symfyse. Vanwege de drie tot vier tussenpezen wordt het een meerbulkige spier genoemd. Die gewilde six pack is dus in feite één spier met tussenpezen waardoor het lijkt alsof het afzonderlijke spieren zijn.

De pyramidevormige spier maakt deel uit van de groep ventrale rechte buikspieren. Deze loopt vanaf het craniaal (schedel) naar het schaambeen en komt uit op de linea alba. Deze spier rekt de linea alba abdominis op, de lijn waar de twee helften van de rechte buikspier samenkomen.

Buitenste buikspieren

Je vindt hier drie verschillende spieren; de uitwendige of buitenste schuine buikspier (musculus obliquus externus abdominis), de inwendige of binnenste schuine buikspier (musculus obliquus internus abdominis) en de dwarse buikspier (musculus transversus abdominis).

De buitenste schuine buikspier zorgt, samen met de binnenste schuine buikspier, voor de lateroflexie en rotatie van de wervelkolom. Samen met de rechte buikspier zorgt hij voor het toenemen van druk in de longen en flexie van de wervelkolom om uit te ademen. De buitenste schuine buikspieren bevinden zich aan de zijkanten van de buik, over de binnenste schuine buikspieren en naast de rechte buikspier.

De binnenste schuine buikspier zorgt, samen met de buitenste schuine buikspier voor de lateroflexie en rotatie van de wervelkolom. Samen met de rechte buikspier zorgt hij voor het toenemen van druk in de longen en flexie van de wervelkolom om uit te ademen. De binnenste schuine buikspieren bevinden zich aan de zijkanten van de buik, onder de buitenste schuine buikspieren en naast de rechte buikspier.

De dwarse buikspier ligt aan de binnenkant van de schuine buikspieren. Deze spier oefent met name druk uit op de ingewanden. Naast uitademen doet deze spier ook dienst bij urineren, bevallen en braken.

Achterste buikspieren

Ook hier vinden we drie soorten spieren; de vierzijdige lendenspier (musculus quadratus lumborum), de musculus sacrococcygeus ventralis en de musculus sacrococcygeus dorsalis.

De vierzijdige lendenspier is een skeletspier die bestaat uit twee delen; pars ventralis en pars dorsalis. De spier hoort bij de dorsale rompspieren. Bij een eenzijdige samentrekking zorgt deze spier voor een laterale flexie van de wervelkolom, bij een tweezijdige samentrekking een anteflexie van de wervelkolom. De spier wordt gebruikt bij het opheffen en uitademen door de ribben caudaalwaarts te trekken.

Buikspieren trainen voor een wasbord

Als de buikspieren duidelijk zichtbaar zijn wordt dat vaak aangeduid als een six pack. Het kan trouwens ook een eight pack of zelfs een ten pack zijn, dit is afhankelijk van het aantal horizontale banen die over de rechte buikspier liggen. Er zijn ook mensen zonder deze banen, daar zie je geen lijnen lopen, dat heeft dus niets met training te maken maar met jouw persoonlijke spieropbouw.

Je maakt deze spieren in eerste instantie zichtbaar middels buikvet verbranden. Normaal gesproken kun je bij mannen vanaf een vetpercentage van twaalf of minder de buikspieren zien. Naast vetpercentage speelt het vochtgehalte ook een rol. Bodybuilders drinken weinig water voor een competitie om het lichaam zo strak mogelijk te houden. Door voeding te kiezen met een laag vetgehalte en een hoog eiwit gehalte kun je het vetpercentage verlagen. Het lichaam moet meer werk verrichten om eiwitten af te breken en minder voor het afbreken van koolhydraten. Dat hogere energieverbruik leidt tot een hogere verbranding van calorieën, zo kun je snel afvallen. Een koolhydraat arm dieet kan je helpen bij het verminderen van jouw vetpercentage.

Buikspieren trainen

Naast buikvet verbranden zul je fitness oefeningen uit moeten voeren die zich richten op de afzonderlijke buikspieren. Als je weet waar de spiergroepen zich bevinden, en welke functies ze verrichten kun je een gevarieerd buikspieroefeningen schema samenstellen waarmee je de beste buikspieroefeningen thuis en in de gym kunt uitvoeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *