Snel afvallen met een eiwitdieet!

De zomer is in aantocht, jouw badpak kan uit de mottenballen en je wilt snel afvallen met een eiwitdieet om jezelf in een strak lichaam te presenteren op het strand. Snel afvallen is net als het monster van Loch Ness; iedereen kent het maar het bestaat niet. Of wel? Snel afvallen is wel degelijk mogelijk, en als je het slim aanpakt kun je die kilo’s niet alleen verliezen, ze blijven ook weg! Je moet wel een paar eenvoudige regels volgen:

Regel 1: Koolhydraten zijn dikmakers

Je krijgt teveel koolhydraten binnen, dat is vrijwel zeker. Vroeger waren koolhydraten essentieel toen we in een lendendoek moesten jagen op wild en bessen aten in het bos. Steeds eet je een beetje en je verbrandt deze suikers meteen. Dat is al lang niet meer zo, de maaltijden zijn groter met meer koolhydraten, en we verbranden minder. Dus minder aardappels, boterhammen, spaghetti en rijst, maar wel meer…

Regel 2: Eiwitten maken je slank

Eiwitten zijn proteïnen, lange en complexe moleculaire kettingen die heel langzaam afgebroken worden in jouw lichaam. Deze bouwstoffen helpen de spieren te herstellen en het glucose en insuline gehalte op peil te houden. Eiwitten worden niet opgeslagen als vet maar optimaal gebruikt in jouw lichaam. Je zult energieker worden met eiwitrijk voedsel en langer een verzadigd gevoel behouden waardoor je automatisch minder gaat eten.

Regel 3: Begin met een detox dieet

Reset jouw lichaam en ga een week detoxen. Je bouwt het vaste voedsel af, schrapt koolhydraten en gaat een weekje aan de shakes en water, veel water. Een detox dieet heeft als functie de gifstoffen uit jouw lichaam af te voeren, via de darmen maar ook via de huid. Dus sporten tijdens detoxen is aan te bevelen maar sport niet té fanatiek omdat je deze week weinig calorieën binnen zult krijgen. Naast vocht zijn er ook gif afdrijvende voedingssupplementen. Na een detox dieet stap je over op een eiwitdieet waarna je weer heerlijk kunt gaan eten. Voer een detox dieet niet vaker dan twee maal per jaar uit en niet langer dan één week.

Regel 4: Sport kort maar krachtig

Je hebt geen tijd om te sporten, geen zin of beide. Dat hoeft ook niet want snel afvallen lukt je met een High Intensity Interval Training. Dat is een manier van trainen met korte en snelle oefeningen met veel herhalingen. Een HIIT work-out neemt weinig tijd in beslag en is zeer goed voor je cardiovasculaire systeem. Naast de besparing van tijd heeft deze training als voordeel dat het een langdurig effect heeft op jouw lichaam waarmee snel afvallen haast vanzelf gaat.

Regel 5: Genieten is ook belangrijk

Je kunt snel afvallen zien als een noodzakelijk kwaad, iets waar je doorheen moet om een doel te bereiken. Als je blijvend gewicht wilt verliezen zul je een leefstijl moeten aanmeten die je vol kunt houden. Eet daarom gerechten die ook echt lekker zijn, waar je naar kunt verlangen als je op weg naar huis bent van je werk. Kies lichamelijke beweging die je in kunt passen in jouw schema, en thuis of dicht bij huis zodat de drempel om te oefenen zeer laag blijft. Daarom is een week detoxen ook geschikt om niet alleen de gifstoffen te verbannen uit je lichaam, het is ook een manier om je gedachten op een rij te zetten, jouw leefstijl te analyseren en jezelf een patroon aan te meten die je niet alleen vol kunt houden, maar ook eentje waar je van kunt genieten!

Kies een leefstijl die bij jou past, waar je energie van krijgt en zoek naar gezonde en leuke uitdagingen. Op die manier zul je niet alleen snel afvallen, je zult ook meer genieten van je leven. En dat is het belangrijkste van alles.